Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010

ΔΥΣΛΕΞΙΑ : Αναγνωρίστε την !


Εισαγωγικά

Το μυστικό στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας βρίσκεται στην έγκαιρη διάγνωση. Πριν λοιπόν βιαστείτε να χαρακτηρίσετε το παιδί σας <<τεμπέλη>> ή <<αδιάφορο>> , αποκλείστε την πιθανότητα να συμβαίνει κάτι άλλο….

Τι είναι η δυσλεξία

Η δυσλεξία είναι μια δυσχέρεια μέχρι και αδυναμία στη μάθηση . Η αιτιολογία της εντοπίζεται σε επίπεδο λειτουργικότητας του εγκεφάλου και όχι σε κοινωνικο–πολιτιστικά αίτια . Θα πρέπει λοιπόν να αντιμετωπίζεται σαν μια ιδιαιτερότητα του εγκεφάλου και όχι ως σχολική αδυναμία . Η δυσλεξία αφορά το 8% - 10% των ανθρώπων στον πλανήτη μας και τη συναντάμε πιο συχνά στους άντρες απ’ ότι στις γυναίκες . Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα λοιπόν , μπορεί να θεωρηθεί ως η δεύτερη πιο συχνή νευρολογική πάθηση μετά την ημικρανία , και είναι η πιο διαδεδομένη από το σύνολο των μαθησιακών δυσχερειών.

Ποια είναι τα συμπτώματά της

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας ποικίλουν και διαφέρουν ανάλογα με τη σοβαρότητα , τη μορφή , την ηλικία και το φύλο . Το δυσλεκτικό άτομο δεν παρουσιάζει οπτικές ούτε ακουστικές δυσχέρειες , δεν πάσχει από κάποια νευρολογική ασθένεια και η νοημοσύνη του είναι σε κανονικό επίπεδο . Η αδυναμία συγκέντρωσης είναι από τα κύρια συμπτώματά της και παρατηρείται σε όλες τις ηλικίες . Η βασική συμπτωματολογία σε σχέση με την ηλικία είναι η εξής :

Προσχολική ηλικία :

· Καθυστέρηση στην έναρξη ομιλίας (όχι παθολογική)

· Καθυστέρηση στην κινητική εξέλιξη (λεπτές δραστηριότητες των χεριών , των δακτύλων )

· Πιθανή καθυστέρηση στο διάβασμα

· Δυσχέρεια αίσθησης χώρου και χρόνου

· Ιδιαίτερη ομιλία (το παιδί ¨μπεμπεκίζει ή ¨χαϊδεύεται¨

· Σύγχυση στη χρήση των χρόνων και των ρημάτων

· Αντικαταστάσεις παρόμοιων ηχητικών γραμμάτων

· Δυσκολία συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες

· Έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό του

· Ανασφάλειες

· Φοβίες

· Αδεξιότητα , ώστε συχνά να χαρακτηρίζεται υπερκινητικό ή αφηρημένο

Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού :

· Συγχύσεις σε όμοια ηχητικά ή σχηματικά γράμματα

· Αντικαταστάσεις γραμμάτων στο γραπτό λόγο

· Κακογραφία

· Αργός ρυθμός στην ανάγνωση , χωρίς χρώμα και τόνο

· Ιδιαίτερη ευαισθησία

· Ανασφάλεια

· Άγχος

Στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού :

· Δυσχέρεια στην κατανόηση απλών κειμένων και στη μάθηση

· <<Φαινομενική>> επιδείνωση της ανορθογραφίας λόγω αυξημένης μάθηση ύλης

· Γρήγορη ταχύτητα ανάγνωσης , με απουσία τονισμού , στίξης

· Αντικατάσταση λέξεων κατά την ανάγνωση

· Αυξημένη νευρικότητα

· Αντικοινωνικότητα

Στο γυμνάσιο και το λύκειο :

· Μεγάλη δυσχέρεια στη δυνατότητα μάθησης

· Στην προφορική εξέταση δίνει την εντύπωση του αδιάβαστου μαθητή

· Στη γραπτή εξέταση είναι εμφανείς οι δυσχέρειες στο συντακτικό , τη στίξη και το λεξιλόγιο

· Επιδείνωση των ψυχολογικών συμπτωμάτων

Η θεραπευτική προσέγγιση

Γονείς και εκπαιδευτική θα πρέπει να ενεργήσουν άμεσα από τις πρώτες κιόλας ενδείξεις – υποψίες , δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα συμπτώματα . Θα πρέπει να αποφεύγονται χαρακτηρισμοί όπως <<τεμπέλης – αδιάφορος >> που επιδεινώνουν την ανασφάλεια και ενισχύουν την άσχημη ψυχολογική κατάσταση των παιδιών αυτών .

Κατανόηση , υπομονή , ενθάρρυνση , επιείκεια και άμεση θεραπευτική αντιμετώπιση μπορεί να φέρουν θεαματικά αποτελέσματα.

Η πιο αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση για τη δυσλεξία είναι αυτή που προτείνει η επιστήμη της Νευρολογίας και αναφέρεται στην εξελικτική τροποποίηση της εγκεφαλικής λειτουργίας .

Ο τρόπος και η μεθοδολογία που ακολουθούνται είναι ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες , τη σοβαρότητα και τη μορφή που συναντάμε στην κάθε περίπτωση . Η θεραπεία κυμαίνεται από εννέα ως δώδεκα μήνες .


Ευδοκία Ζώη

Εκπαιδευτικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου