
Εισαγωγικά
Το μυστικό στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας βρίσκεται στην έγκαιρη διάγνωση. Πριν λοιπόν βιαστείτε να χαρακτηρίσετε το παιδί σας <<τεμπέλη>> ή <<αδιάφορο>> , αποκλείστε την πιθανότητα να συμβαίνει κάτι άλλο….
Τι είναι η δυσλεξία
Η δυσλεξία είναι μια δυσχέρεια μέχρι και αδυναμία στη μάθηση . Η αιτιολογία της εντοπίζεται σε επίπεδο λειτουργικότητας του εγκεφάλου και όχι σε κοινωνικο–πολιτιστικά αίτια . Θα πρέπει λοιπόν να αντιμετωπίζεται σαν μια ιδιαιτερότητα του εγκεφάλου και όχι ως σχολική αδυναμία . Η δυσλεξία αφορά το 8% - 10% των ανθρώπων στον πλανήτη μας και τη συναντάμε πιο συχνά στους άντρες απ’ ότι στις γυναίκες . Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα λοιπόν , μπορεί να θεωρηθεί ως η δεύτερη πιο συχνή νευρολογική πάθηση μετά την ημικρανία , και είναι η πιο διαδεδομένη από το σύνολο των μαθησιακών δυσχερειών.
Ποια είναι τα συμπτώματά της
Τα συμπτώματα της δυσλεξίας ποικίλουν και διαφέρουν ανάλογα με τη σοβαρότητα , τη μορφή , την ηλικία και το φύλο . Το δυσλεκτικό άτομο δεν παρουσιάζει οπτικές ούτε ακουστικές δυσχέρειες , δεν πάσχει από κάποια νευρολογική ασθένεια και η νοημοσύνη του είναι σε κανονικό επίπεδο . Η αδυναμία συγκέντρωσης είναι από τα κύρια συμπτώματά της και παρατηρείται σε όλες τις ηλικίες . Η βασική συμπτωματολογία σε σχέση με την ηλικία είναι η εξής :
Προσχολική ηλικία :
· Καθυστέρηση στην έναρξη ομιλίας (όχι παθολογική)
· Καθυστέρηση στην κινητική εξέλιξη (λεπτές δραστηριότητες των χεριών , των δακτύλων )
· Πιθανή καθυστέρηση στο διάβασμα
· Δυσχέρεια αίσθησης χώρου και χρόνου
· Ιδιαίτερη ομιλία (το παιδί ¨μπεμπεκίζει ή ¨χαϊδεύεται¨
· Σύγχυση στη χρήση των χρόνων και των ρημάτων
· Αντικαταστάσεις παρόμοιων ηχητικών γραμμάτων
· Δυσκολία συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες
· Έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό του
· Ανασφάλειες
· Φοβίες
· Αδεξιότητα , ώστε συχνά να χαρακτηρίζεται υπερκινητικό ή αφηρημένο
Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού :
· Συγχύσεις σε όμοια ηχητικά ή σχηματικά γράμματα
· Αντικαταστάσεις γραμμάτων στο γραπτό λόγο
· Κακογραφία
· Αργός ρυθμός στην ανάγνωση , χωρίς χρώμα και τόνο
· Ιδιαίτερη ευαισθησία
· Ανασφάλεια
· Άγχος
Στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού :
· Δυσχέρεια στην κατανόηση απλών κειμένων και στη μάθηση
· <<Φαινομενική>> επιδείνωση της ανορθογραφίας λόγω αυξημένης μάθηση ύλης
· Γρήγορη ταχύτητα ανάγνωσης , με απουσία τονισμού , στίξης
· Αντικατάσταση λέξεων κατά την ανάγνωση
· Αυξημένη νευρικότητα
· Αντικοινωνικότητα
Στο γυμνάσιο και το λύκειο :
· Μεγάλη δυσχέρεια στη δυνατότητα μάθησης
· Στην προφορική εξέταση δίνει την εντύπωση του αδιάβαστου μαθητή
· Στη γραπτή εξέταση είναι εμφανείς οι δυσχέρειες στο συντακτικό , τη στίξη και το λεξιλόγιο
· Επιδείνωση των ψυχολογικών συμπτωμάτων
Η θεραπευτική προσέγγιση
Γονείς και εκπαιδευτική θα πρέπει να ενεργήσουν άμεσα από τις πρώτες κιόλας ενδείξεις – υποψίες , δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα συμπτώματα . Θα πρέπει να αποφεύγονται χαρακτηρισμοί όπως <<τεμπέλης – αδιάφορος >> που επιδεινώνουν την ανασφάλεια και ενισχύουν την άσχημη ψυχολογική κατάσταση των παιδιών αυτών .
Κατανόηση , υπομονή , ενθάρρυνση , επιείκεια και άμεση θεραπευτική αντιμετώπιση μπορεί να φέρουν θεαματικά αποτελέσματα.
Η πιο αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση για τη δυσλεξία είναι αυτή που προτείνει η επιστήμη της Νευρολογίας και αναφέρεται στην εξελικτική τροποποίηση της εγκεφαλικής λειτουργίας .
Ο τρόπος και η μεθοδολογία που ακολουθούνται είναι ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες , τη σοβαρότητα και τη μορφή που συναντάμε στην κάθε περίπτωση . Η θεραπεία κυμαίνεται από εννέα ως δώδεκα μήνες .
Ευδοκία Ζώη
Εκπαιδευτικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου